Bezplatné základní sociální poradenství musí poskytovat všechny sociální služby a jeho cílem je poskytnout osobám v nepříznivé sociální situaci informace, které jim pomohou situaci řešit. Pokud tedy někdo v nepříznivé sociální situaci kontaktuje sociální službu, měl by mít vždy možnost využít základní sociální poradenství, a to i tehdy, pokud nakonec službu nevyužije.
Sociální pracovníci nejčastěji pomáhají člověku zorientovat se v jeho situaci (vysvětlí základní pojmy, poskytnou emocionální podporu), poradí ohledně dávek systému sociálního zabezpečení (u seniorů nejčastěji příspěvek na péči, příspěvek na zvláštní pomůcku, přiznání průkazu OZP), doporučí vhodné sociální a jiné služby (a případně vysvětlí práva a povinnosti klientů sociálních služeb) a předají informace o dalších možnostech podpory (kompenzační pomůcky, podpůrné skupiny apod.).
Od roku 2024 je nově poradenství také poskytováno pečujícím osobám. Základní sociální poradenství je třeba odlišovat od odborného sociálního poradenství, které je samostatnou sociální službou a je poskytováno ve specializovaných poradnách.