Na které pomůcky vám přispěje pojišťovna?

Víte, že na některé pomůcky přispívá pojišťovna? V tomto článku vám popíšeme, jaké pomůcky to jsou a jak postupovat, abyste příspěvek získali.

IMG-0193.jpeg

Pojišťovna přispívá na různé zdravotní pomůcky – od inkontinenčních pomůcek až po elektrické vozíky. Níže najdete několik příkladů pomůcek, které jsou často využívané seniory:

  • inkontinenční podložky, plenkové kalhotky, vložky
  • kompresní punčochy (II. až IV. třída)
  • berle, chodítka, mechanické a elektrické vozíky
  • polohovací lůžka, pojízdné zvedáky, antidekubitní matrace
  • nástavce na WC, vanové zvedáky
  • sluchadla

Naopak příspěvek nedostanete třeba na hole (kromě holí pro nevidomé) nebo sedačky do vany. Tyto pomůcky si buď musíte koupit sami, nebo si je můžete půjčitv půjčovně pomůcek.

Kompletní seznam hrazených pomůcek najdete v příloze č. 3 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.

Jaké jsou podmínky příspěvku?

V zákoně je u každé pomůcky uvedeno několik důležitých údajů:

  • Kdo může pomůcku předepsat: Může jít o praktického lékaře či jiného specialistu. Od roku 2022 mohou pomůcky předepisovat také některé zdravotní sestry, třeba v domácí péči.
  • Doba a množství: U každé pomůcky je stanoveno, jak dlouho by měla být využívána, a tedy za jak dlouhou dobu by vám ji lékař mohl znovu předepsat. Např. inkontinenční pomůcky vám lékař může předepisovat každý měsíc, polohovací lůžko vám však pojišťovna hradí jen jednou za 10 let.
  • Maximální příspěvek: Kolik pojišťovna na pomůcku přispívá.

U některých dražších pomůcek, jako jsou polohovací lůžka, zvedáky a vozíky, platí tzv. cirkulace. To znamená, že pomůcka zůstává majetkem pojišťovny, takže ji po čase vrátíte. Může se stát, že dostanete repasovanou pomůcku.

Jak požádat o pomůcku?

Pokud potřebujete zdravotní pomůcku, je důležité postupovat správně, aby vám ji pojišťovna proplatila:

  • Konzultace s lékařem: Prvním krokem je vždy návštěva lékaře – praktického nebo specialisty. Na základě vašeho zdravotního stavu a potřeb vám lékař může předepsat konkrétní pomůcku na poukaz. V některých případech vám může předepsat pomůcku i zdravotní sestra.
  • Vyzvednutí pomůcky: Jakmile máte schválený poukaz, můžete si zdravotní pomůcku vyzvednout v lékárně nebo zdravotnických potřebách. Nezapomeňte, že pojišťovna neproplatí pomůcku zpětně, takže ji vždy vyzvedněte až po schválení poukazu.
  • Platnost poukazu: Poukaz na zdravotní pomůcku má omezenou platnost, obvykle 30 dní od data vystavení lékařem, pokud lékař neurčí jinak. Platnost může být prodloužena lékařem až na jeden rok.

Některé pomůcky schvaluje revizní lékař

Předpis některých, zpravidla nákladnějších zdravotních pomůcek vyžaduje schválení revizním lékařem pojišťovny. V praxi to znamená, že lékař vystaví nejprve žádanku o schválení pomůcky zdravotní pojišťovnou. Pokud revizní lékař žádost o pomůcku schválí, pacient si může převzít poukaz s potvrzením o schválení žádosti.  U elektrického vozíku je postup komplikovanější – vyžaduje vyplnění speciálního formuláře a jeho potvrzení šesti odborníky.

Praktické příklady

Abychom vám přiblížili, jak postupovat při získávání zdravotních pomůcek, uvádíme dva konkrétní příklady z praxe:

Inkontinenční pomůcky pro paní Novákovou

Paní Nováková je 78 letá seniorka trpící inkontinencí. Potřebuje pravidelně používat inkontinenční podložky a plenkové kalhotky. Pomůcky výrazně zatěžují její rozpočet.

  • Konzultace s lékařkou: Paní Nováková se obrátila na praktickou lékařku, která jí vyšetřila a předepsala potřebné inkontinenční pomůcky.
  • Předpis na více měsíců: Vzhledem k tomu, že paní Nováková bude pomůcky potřebovat dlouhodobě, její lékařka jí předepsala pomůcky na 3 měsíce dopředu.
  • Vyzvednutí pomůcky: Dcera paní Novákové vyzvedla pomůcky na základě předpisu v lékárně. Vyzvedla pomůcky raději autem, protože bylo pomůcek na čtvrt roku hodně a v krabicích byly špatně skladné.
  • Částečné pokrytí nákladů: Pomůcky hrazené pojišťovnou sice pokryjí jen část potřeby paní Novákové, ale i tak výrazně sníží celkové náklady.

Pan Horák a polohovací lůžko

Po hospitalizaci se zdravotní stav pana Horáka zhoršil natolik, že je nyní upoután na lůžko. Rodina se rozhodla pořídit mu polohovací lůžko, které mu umožní snadněji měnit polohu a pohodlněji se posadit například při jídle.

  • Konzultace s lékařem: Syn pana Horáka se obrátil na jeho praktického lékaře, který lůžko doporučil.
  • Předpis a schválení revizním lékařem: Lékař vystavil poukaz na polohovací lůžko, ale protože jde o nákladnější pomůcku, musel praktický lékař požádat o schválení revizním lékařem pojišťovny. Poté, co žádost schválil i revizní lékař, si syn poukaz vyzvedl u praktického lékaře.
  • Získání pomůcky: Syn pana Horáka navštívil půjčovnu zdravotních pomůcek, kde vybral vhodné lůžko, předložil poukaz od lékaře a zaplatil dopravu a montáž, protože tyto služby pojišťovna nehradí. Lůžko má pan Horák nyní zapůjčené od pojišťovny, protože se jedná o pomůcku v režimu cirkulace.