Úmrtí blízkého člověka: průvodce doklady, financemi a úřady

Jak je to s doklady, bankovním účtem, důchodem nebo smlouvy na energie a telefon? Vysvětlíme vám nejdůležitější informace a poradíme, jak postupovat, abyste nic nezanedbali.

notepad-2575600-1280.jpeg
Po úmrtí blízkého je nutné vyřídit několik důležitých administrativních záležitostí. Jakmile obdržíte úmrtní list, můžete začít jednat s úřady, bankami a poskytovateli služeb. V tomto článku najdete přehledný postup, jak vše vyřešit rychle a bez zbytečných komplikací.

Doklady

Doklady zesnulého je potřeba odevzdat na příslušných úřadech:

  • Občanský průkaz → zpravidla se předává pohřební službě, která ho předá na matrice, případně je možné ho předat na matriku osobně
  • Cestovní pas  → matrika obecního úřadu
  • Řidičský průkaz → dopravní inspektorát
  • Vojenská knížka → vojenská správa
  • Kartička pojištěnce → příslušná zdravotní pojišťovna (více viz níže)

Starobní důchod

Musím něco hlásit?

Správu sociálního zabezpečení není nutné kontaktovat. Informaci dostane přímo od matriky, která připravuje úmrtní list. Úmrtí musí nahlásit pouze osoba, které je v zastoupení vyplácen důchod zemřelého, a to do 8 dní.

Mám vrátit poslední vyplacený důchod?

Důchody se vyplácejí dopředu k předem určenému datu splatnosti. Již vyplacený důchod zůstává pozůstalým v plné výši, pokud senioř zamřel po datu jeho splatnosti. Vzniká tak tzv. nedopatek důchodu, který postupně náleží manželovi/ce, partnerovi/ce, dětem nebo přechází o dědictví.

Jestliže však váš blízký zemřel před datem splatnosti a důchod mu byl vyplacen, je nezbytné tuto částku vrátit (jedná se o přeplatek). U banky si o něj ČSSZ požádá sama, jestliže však důchod chodil na váš účet nebo jiné blízké osoby, musíte ho zaslat zpět.

Podrobné informace naleznete na stránkách České správy sociálního zabezpečení.

Zdravotní pojišťovna

Musím něco hlásit?

Není to nutné. Zdravotní pojišťovně tuto informaci předá matrika, případně ji získá z registru obyvatel. 

Půjčená zdravotní pomůcka

Pokud  měl váš blízký od pojišťovny půjčenou pomůcku, např. polohovací lůžko, je potřeba ji vrátit. Kontaktujte co nejdříve dodavatele pomůcky.

Co s kartičkou pojišťovny?

Pojišťovna upřednosťnuje, když jí kartičku zemřelého vrátíte kvůli případnému zneužití, není to ale nezbytné. Postačí, když kartičku zneplatníte přestřižením.

Příspěvek na péči

Musím něco hlásit?

Pokud jste byli v žádosti o příspěvek na péči uvedeni jako pečující osoba, musíte úmrtí seniora nahlásit Úřadu práce do 8 dnů, ať už byl příspěvek přiznán nebo byla žádost teprve podána.

Náleží mi jako pečující osobě příspěvek na péči?

Příspěvek na péči je dávka, která se vyplácí zpětně po přiznání. Proto můžete mít nárok na příspěvek i v případě, kdy si váš blízký o příspěvek požádal, ale ještě mu nebyl přiznán. Podmínkou je, že před smrtí žadatele proběhlo sociální šetření. Pokud proběhlo a příspěvek bude nakonec přiznán, máte na něj nárok. U již přiznaného příspěvku vám náleží celá částka za měsíc úmrtí, nikoliv jen poměrná část.

Více informací k tomuto tématu naleznete v našem článku.

Bankovní účet

Bankovní účet po smrti majitele nezaniká. Banka účet automaticky nezruší, ale jeho využívání je značně omezeno. Trvalé příkazy a platby nastavené majitelem nadále pokračují, pokud u konkrétního příkazu majitel výslovně nestanovil, že má být po jeho smrti ukončen.

Po oznámení úmrtí banka účet tzv. "zmrazí". To znamená, že s ním nikdo nemůže manipulovat, kromě případného disponenta (osoby, kterou majitel účtu předem určil k přístupu). Tento stav trvá až do ukončení dědického řízení.

V odůvodněných případech může notář, který vede dědické řízení, určit správce pozůstalosti. Tomuto správci může být uděleno oprávnění nakládat s účtem v nezbytném rozsahu ještě před dokončením dědického řízení.

Služby

Po úmrtí blízkého člověka je potřeba včas vyřešit jeho smlouvy na služby a energie. Nejdůležitější rada: nečekejte na dědické řízení, jednejte hned po obdržení úmrtního listu.

Telefon, internet a další služby

Smlouva o poskytování služeb zaniká dnem úmrtí osoby. Poskytovatel služeb se ale nemá jak dozvědět, že váš blízký zemřel. Nečekejte na dědické řízení a tuto skutečnost poskytovateli nahlašte, nejlépe přímo v kamenné prodejně. Úmrtí doložíte úmrtním listem. 

Pokud úmrtí poskytovateli nenahlásíte, poskytovatel bude služby dále účtovat. Smlouva by měla být zrušitelná i zpětně, vždy k datu úmrtí, a případné uhrazení vyúčtování po tomto datu by měla být vrácena. Je to však zbytečná komplikace a je lepší smlouvu zrušit co nejdříve.

Specifická situace nastává, když měl váš blízký výhodnou cenu za služby spojenou s uzavřením smlouvy na určitou dobu. Pak záleží na konkrétních smluvních podmínkách a případně i na ochotě poskytovatele.

Dodavatelé energií, plynu a vody

Postup je podobný jako u jiných poskytovatelů služeb. Oznamte poskytovateli úmrtí osoby. Úmrtí doložíte úmrtním listem.

Jeslitže v bytě dále někdo bydlí, požádejte o přepis služeb na jinou osobu. Pokud je smlouva na odběr energií uzavřená na manžela nebo manželku, mělo by být možné smlouvu rovnou převést nebo by vám měl alespoň poskytovatel umožnit uzavřít novou smlouvu za stejných podmínek. Více viz zde.

⚖️ Související zákony  ➡️ Užitečné odkazy


Článek napsaly:

Mgr. Radka Vališková, sociální pracovnice a vedoucí pražského centra Maltézské pomoci
Mgr. Jana Lacmanová, sociální pracovnice a vedoucí služby osobní asistence v Jeseníku